mandag den 6. august 2012

Folkeviser

For nu skal det handle om noget andet end skrivning, skrivning, skrivning (selvom Til Deres Dages Ende lige er udkommet, og du helt sikkert skulle tjekke den ud).

Jeg har lyttet en del til fantastiske Tom Waits den sidste tid, og det gav mig lyst til at bruge min stemme lidt, så jeg tog Sangbogen og satte mig til klaveret med et par gode, danske folkeviser. Jeg har ingen sangstemme at prale af, men jeg bilder mig ind, at jeg kan oplæse en tekst nogenlunde kompetent. Sidste år lagde jeg  en oplæsning af HP Lovecrafts novelle Randolph Carters Erklæring ud på Youtube, i år har jeg så kastet mig over den traditionelle, danske viseskat.
Advarsel: Harmonika-musik forude!

Og det var liden Karen

Jeg har arbejdet med adskillige andre viser også - Villemand og hans væne brud, Hr. Bøsmer i elvehjem, blandt andet - og prøvet mig frem med forskellig underlægning, enkel klavermelodi, rene harmonikaakkorder og forskellige rytmer programmeret på computeren. 
Jeg bryder mig bedst om de mere spændende trylleviser om trolde, elvere og havfruer, og ville nok også have valgt en af disse som mit første upload, hvis det ikke havde været, fordi jeg så godt kan lide melodien til Liden Karen. 
Eksperimenterne fortsætter under alle omstændigheder, og så er det en fryd at opdage nye (/gamle) ting i folkeviserne, både i litterær og musisk forstand. 



Ingen kommentarer: