lørdag den 19. december 2015

Jeg interviewede A. Silvestri

I sidste weekend læste jeg op til et uhyggeligt julearrangement i Odense - Gotisk Jul - sammen med A. Silvestri, en yderst produktiv forfatter inden for både fantastik og realisme, og en hvis navn jeg for mange år siden hurtigt lagde mærke til, fordi vi begyndte at optræde i de samme antologier.
Jeg benyttede lejligheden til at lave et lille interview med ham til Skrivefidusen. Lige fra starten havde jeg en ambition om at inkludere forfatterinterviews fra tid til anden, og det her så det første af slagsen. Vi diskuterer om begrebet genre overhovedet har nogen betydning, hvad forskellen mellem gys og horror er, og han fortæller lidt om sin egen arbejdsproces med både noveller og romaner:

Jeg har tit fået dårlig samvittighed, når jeg har besøgt A. Silvestris blog. Hvorfor? Fordi han altid syntes at have gang i noget, fordi han hver eneste måned konsistent kan producere nye noveller og romanfremskridt. Jeg fandt netop et dokument frem, som jeg har lavet de sidste tre år. "Skriveåret 2015" hedder det, og der kunne jeg se, at jeg har skrevet en roman i år og redigeret en anden. Det er som det plejer, og det er jeg meget tilfreds med. Jeg har fået skrevet et par noveller og en hel del kortere tekster - poetry slams og digte til mit band Virga). Det adskiller sig ikke nævneværdigt fra de to sidste par år, kan jeg se, alligevel føler jeg, at jeg kunne gøre det bedre. Jeg havde et nytårsforsæt om at skrive hver dag, bare en smule, og det indrømmer jeg, at jeg ikke har fået gjort - selvom jeg de to sidste måneder rent faktisk har fået taget mig mere sammen. Netop nu er jeg også ved at lægge sidste hånd på en novelle til Kandors konkurrence, der kalder på hjertevarme historier om det første møde med kærligheden. Det er længe siden jeg har skrevet den slags, men det var såmænd en ganske sjov øvelse, og novellen er jeg også blevet helt tilfreds med.
Men det var en lille tangent, og der skal nok komme en proper statusopdatering på mit skriveår i slutningen af december eller starten af januar.
Indtil da må I alle sammen have en glædelig jul!

Ingen kommentarer: