fredag den 26. august 2016

Transformationsmaskinen bag skrivebordet - forsiden

Der sker en hel masse ting med en bog, før den ser verdens lys i form af en udgivelse. Min steampunk-roman for børn og unge, Transformationsmaskinen, har været længe undervejs, og nu er den næsten klar til at stikke hovedet frem.
For to uger siden fortalte jeg i Skrivefidusen om redigeringsforløbet. Det er noget, de fleste forfattere kender til i varierende grad, men noget man først for alvor snuser til som forfatter med forlagskontrakt er kontakten til den illustrator, som skal tegne forsiden. Og det er virkelig spændende sådan at se ordene og historien få nyt liv og nyt udtryk visuelt. Man kan sige, at illustratoren og forfatteren hver har en chance for at lokke læseren til, nemlig med forsidetegningen og med bagsideteksten. Begge skal loyalt repræsentere romanen, men de skal samtidig lokke læseren til at åbne bogen, og så skal de også kort og klart fortælle deres egen historie.
Det var forlaget Calibat, som fandt illustratoren, den utroligt talentfulde Aske Schmidt Rose, og da han havde præsenteret sit resultat, arrangerede jeg et interview for at høre mere om hans inspiration, proces og tanker om det at illustrere bøger:


Første skridt i processen var, at jeg sendte et forslag, som involverede hovedpersonen, Argone, i kamp med en robot, muligvis med et luftskib i baggrunden. Før da havde jeg blandt andet været på Deviant Art og søge efter steampunkt-billeder, og jeg sendte også et par af dem, jeg fandt, så han havde en ide om, hvilken stil, jeg cirka forestillede mig. Dernæst fik jeg og forlæggeren, Emil, smidt en bunke skitser i hovedet, vi kunne vælge imellem og kommentere. Det gjorde vi så, og frem og tilbage gik det med mere og mere detaljerede tegninger, indtil den færdige illustration så ankom. Den endte med at se sådan ud (titel og forfatter blev indsat af grafikeren senere).


Jeg kan slet ikke vente med at få den i hånden!

Ingen kommentarer: